Placení televizní daně se vyhnout nemůžeme, sledování ale zatím povinné není. Hampl k novému filmu
Jaké jsou Vaše dojmy z nové štědrovečerní pohádky Tři princezny? Povedlo se režisérovi podle jeho vlastních slov „provětrat“ stereotyp štědrovečerní pohádky?
Petr Hampl: Tu pohádku jsem neviděl a ani nemám důvod se na ni dívat. Čtenářům doporučuji totéž. Povinnosti platit televizní daň se zatím vyhnout nemůžeme, sledování ale zatím povinné není.
V české kinematografii je známá zápletka tří princů/rytířů bojujících za spravedlnost (O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli, O třech bratřích, Pohádka o třech princích) a srdce dámy. Nová pohádka vypráví o třech dívkách, které zachrání své království a jedna z nich, která prošla hlavní zkouškou, dostává za manžela prince. Co si o této novince myslíte?
Že je zajímavé, že režisér Pavlíček chce rozbíjet stereotypy, ale že jeden stereotyp naopak posiluje. Když už chce „provětrat českou pohádku“ a mít všechno jinak, proč tam místo princezen nejsou pradleny nebo děvečky? Nebo tři dcery chalupníka? Nebo tři prostitutky? Nebo třeba tři jeptišky? Protože za tím vším rozbíjením tabu je jedno tabu, které zůstává. Nesmíte kritizovat příslušníky vyšších vrstev ani se jim posmívat. Příslušníci vyšších tříd jsou něco lepšího. Mají lepší schopnosti, jsou moudřejší, zachraňují svět. Ostatní ať je obdivují, živí, platí jejich luxusní životní styl a uskromňují se pro jejich rozmary. Na tom se nic měnit nebude.
Podle názoru diváků jim režisér pohádky vnucuje témata ekologie, emancipace žen a boj proti stereotypům. Nakolik relevantní jsou tato témata pro děti? Jsou oprávněné v zábavném filmu?
Děti to vůbec nezachytí. Vidí emancipaci žen v každodenním životě. Vidí, že některé dospělé ženy jsou šťastné v péči o rodinu a jiné se o sebe umí postarat samy. Vidí, že některé ženy jsou tak bojovné, že se jich jejich okolí bojí. Pohádka jim nebude připadat divná. Divná připadá dospělým, protože ti srovnávají s jinými pohádkami.
Vánoční pohádku dávají v hlavním vysílacím čase, tradičně má skvělé ohlasy. Ne všichni Češi přitom sdílejí mainstreamové hodnoty propagované ve filmu. Může to způsobit, že se společnost bude zdráhat platit novou daň za online streamování?
Upozorňuji, že to nejsou žádné mainstreamové hodnoty. Jsou to hodnoty malé skupinky lidí s poškozenými mozky. Předvádějí se jeden před druhým, kdo bude servilnější vůči panstvu, a diváci jsou jim naprosto lhostejní. Ohledně placení nové daně je to jednoduché: kdo nezaplatí, na toho nastoupí exekutoři. A připomínám, že z principu nemůže existovat možnost, že by se lidé domluvili a neplatil nikdo. Pokud by se tak stalo, má panstvo metodu osvědčenou už od starověku – náhodně si vybere některé a ty úplně zničí. Žádný normální člověk to nebude riskovat.
Uživatelé ČSFD udělili pouze 26 %. Film vyvolal rozporuplné reakce diváků. Co je důvodem nižšího hodnocení nových vánočních filmů ve srovnání s klasikou z minulých let?
Pokud mohu posoudit z recenzí a vyjádření tvůrců, Česká televize se dopustila chyby nedodržení žánru. Téma žen – bojovnic je legitimní, ale patří do žánru fantasy. Téma rozbíjení stereotypů patří do avantgardních klubových filmů. Dobrá pohádka vyžaduje něco úplně jiného. Což zjevně neví režisér, neví to dramaturgové na Kavčích horách a neví to ani vedení České televize. Ale nevadí, hlavně, že mají správný názor na NATO, válku na Ukrajině a islámskou migraci. A mezi námi, pořád lepší zpackaná pohádka, než kdyby se takoví lidé pouštěli třeba do výroby potravin nebo strojů.
Kterou vánoční pohádku máte nejraději a proč?
Asi Mrazíka nebo Byl jednou jeden král. Ale netvrdím, že jsou nejlepší. Prostě jsou pro mě spojeny se vzpomínkou na dětství. Dnešní děti budou možná takhle vzpomínat na Tři princezny. Nebudou si pamatovat, o čem je, ale budou ji mít spojenou s vánočním stromečkem, slavnostní atmosférou a třeba nějakým úžasným dárkem.
Děkujeme za rozhovor!